Sedmatřicátý ročník závodu v úsporné jízdě přilákal v sobotu 22. 9. 2018 šedesát posádek z České republiky a Finska. Na startu byly k vidění různé modely značky Škoda od nejmenších Citigo přes Fabie až po nejvyšší třídu v tomto závodu, kterou zde představovaly Octavie.
Letos čekala na všechny posádky trasa dlouhá 325,70 km. Byla rozdělena do dvou etap a celý okruh museli závodníci absolvovat nejdéle za 375 minut. Při přepočtu na minimální průměrnou rychlost, vychází hodnota 52,11 km/h. Jak už bývá zvykem, i tento rok byla první etapa delší a měřila 193,70 km. Posádky zavedla posádky ze startovní čáry v Kosmonosích přes Doksy, Českou Lípu, Mnichovo Hradiště, Turnov a Hostinné do závodu Škody Auto ve Vrchlabí.
Druhá etapa nasměrovala účastníky zpět do Kosmonos do areálu Škoda Service Training Center a měřila 132 km. Cestou závodníci projeli přes Hostinné, Jičín, Kopidlno, Nymburk a Mladou Boleslav.
Při pohledu do startovní listiny zjistíme, že převažují vozy s benzínovým pohonem, kterých letos startovalo 40. Benzínové vozy byly rozděleny do kategorie B1000, kde se objevily automobily, jejichž motor dosahoval maximálního objemu 1000ccm. Kategorie B3000 pak obsáhla všechny ostatní zážehové vozy. Pro vozy s dieselovým pohonem byla připravena kategorie Diesel, bez dalšího rozlišení objemu. Tuto skupinu tvořilo celkem 17 posádek. Poslední tři startovní pozice zaujaly vozy s motorem na stlačený zemní plyn (CNG). Vyhlašovány byly ještě kategorie Media a oceněna byla i nejlepší ženská a zahraniční posádka.
Protože se nevyhlašovala celkově nejlepší posádka, začneme tedy tou nejpočetnější. Klasifikováno bylo v cíli 39 posádek, neboť jeden z vozů nedodržel stanovený čas a trať projel pomaleji. Vítězem kategorie B1000 se stal Jan Horníček a Pavel Horníček s vozem Citigo 1.0 MPI (44 kW), kteří dosáhli celkové spotřeby 2,93 l na 100 ujetých kilometrů. Hned za nimi se umístila posádka Michaela Vavrušková a Petr Vavruška s vozem Octavia III 1.0 TSI (85 kW). Ti celou trať projeli s průměrnou spotřebou 3,09 l/100km. Bronzovou pozici obsadil Jiří Honzejk a Antonín Honzejk opět s vozem Citigo 1.0 MPI (55 kW) a finální spotřeba dosáhla také hodnoty 3,09 l/100 km. Této spotřeby dosáhli s nižší průměrnou rychlostí než stříbrná dvojice, proto byli odsunuti až na třetí místo.
Skupinu vznětových motorů vyhrála dvojice Jiří Pilný, Petr Šíma s vozem Octavia I Combi 1.9 TDI (74 kW), kteří celou trať absolvovali s průměrnou spotřebou 2,78 l/100km. Stříbrnou pozici vybojovala posádka Daniel Lukáš, Adam Lukáš, Anna Lukášová s vozem Fabia I FL Combi 1.4 TDI (59 kW) s průměrnou spotřebou 2,90 l/100km. Bronzovou příčku získali Prokop Linert, David Péter s vozem Octavia I Combi 1.9 TDI (66 kW). Průměrná spotřeba se zastavila na hodnotě 3,01 l/100km. V této kategorii byly klasifikovány všechny posádky, které protnuly cílovou pásku.
Posledním typem pohonu v závodu představovalo CNG. Tuto novinku přinesl loňský ročník a letos se závodu účastnily tři posádky. Zajímavý souboj přineslo porovnání větší a těžší Octavie III Combi G-Tec 1.4 TSI (81 kW), se kterou závod absolvovali experti na úspornou jízdu Marek Tomíšek a Mirek Tomíšek, s menšími Citigo I CNG 1.0 MPI (50 kW), se kterými jela posádka redakce Auto-Fresh.cz Jiří Hájek, Petr Hájek a posádka Radek Pecák, Daniel Pecák. Skupinu opanovala třetí jmenovaná posádka se spotřebou 2,10 kg/100km. Stříbrnou pozici si odnáší z této bitvy dvojice Jiří a Petr Hájkovi z redakce Auto-Fresh.cz a spotřebou 2,39 kg/100km. Bronz získali Marek a Mirek Tomíškovi se spotřebou 2,55 kg/100km. Ačkoliv je Octavia mohutnější, rozdíl byl minimální, palubní počítače našeho Citigo a Octavie Marka a Mirka Tomíškových ukazovaly stejnou hodnotu průměrné spotřeby, rozhodlo až přesné měření diagnostikou.
Vyhlašována byla ještě nejlepší ženská posádka. Tou byla Lenka Zusková a Lucie Zusková s vozem Fabia III Combi 1.0 TSI (70 kW) s finální průměrnou spotřebou 3,15 litrů na sto ujetých kilometrů. Nejlepší zahraniční posádkou byli Markku Lehisto a Raimo Alm s modelem Fabia III 1.0 TSI (70 kW), kteří absolvovali celou trať se spotřebou 3,77 l/100 km). Poslední kategorií, která byla letos vyhlašována, byla Media. Zde vyhrál Vojtěch Koval a Skalický Matěj s vozem Fabia III 1.0 TSI (70 kW). Průměrná spotřeba této posádky se zastavila na hodnotě 3,55 l/100 km. Stříbro si odváží Erich Handl a Závodská Eva se stejným modelem jako předchozí posádka a finální spotřebou 3,61 l/100km. Ve stejné verzi Fabie získali bronz Ladislav Mareš a Eva Hlaváčková s hodnotou průměrné spotřeby 3,74 l/100km.
Z výše uvedených řádků je patrné, že i s moderními motory se dá jezdit velmi ekonomicky a úsporně. A to neplatí pouze pro malá Citiga nebo Fabie. V benzínové kategorii B1000 je vidět, že i větší Octavie může jet úsporně a tím i ekologicky. I přestože se situace na trati mění ze dne na den, pořadatelé celou akci připravili bravurně a se všemi problémy se vypořádali bez sebemenšího zaváhání.